Wednesday, May 16, 2012

Case 1

Comeback ! 

Rasanya baru jea tadi post something kan? Hahaha, so, what??
I miss my blog. btw, I've story to share with all of you out there. in malay jela heh??

Honestly, I don't understand human behavior even I think I can get used to it but the fact is I still want to know the reasons. Sometimes when we heard something badly about our friends we easily jump into conclusion without knowing the reasons.

So. here I am to find the reasons and understanding particular situations. bunyi macam lawyer kan?



CASE 1

Si AAA merupakan seorang pelajar dari insititut pengajian tinggi swasta. Die juga terkenal dengan kemewahan yang die miliki seperti camera, laptop, wifi, dan handphone blackberry. Die juga salah seorang yang membuat perjanjian dengan PTPTN untuk membiayai pengajiann. Si AAA baru-baru nie telah membuat status di facebook bahawa ketakutan untuk melihat keputusan peperiksaan tetapi di sebabkan Si AAA tidak membayar yuran pengajian die tidak dibenarkan melihat keputusan peperiksaan terkini. Si AAA dengan marahnya membuat status terbaru di facebook sebagai menunjuk protes kerana tidak dapat melihat keputusan peperiksaan. Selepas selesai sesi memaki hamun. keesokkan harinya die membuat status mengenai ke agamaan dan malamnya pula Si AAA membuat status baru yang menunjukkan perasaan marah dan maki hamun die di laman sesawang facebook. What is relevant of these story?

QUESTION

1- Persoalanya kat sini, kenapa AAA nie tak bayar yuran pengajian? 
2- Apa tujuan Si AAA membuat status sedemikian?
3- Sifat apa yang di miliki oleh Si AAA?
4-  Adakah Si AAA memegang prinsip "niat tidak menghalalkan cara"?

ANSWER
1 - berdasarkan kes di atas Si AAA sebenarnya mampu membayar yuran pengajian. Ini kerana beliau menerima bayaran daripada PTPTN. die juga telah menggunakan duit yang diterimanya untuk membeli "gadget's" seperti camera,laptop,wifi dan handphone blackberry.

2-  Tujuan Si AAA membuat status sedemikian hanya untuk mendapat perhatian daripada rakan-rakan di dalam laman sesawang facebook. Buktinya, die mempunyai handphone yang canggih seperti blackberry. Die boley "update" apa-apa yang die suka walaupun di mana sahaja. Ini merupakan sesuatu pembaziran jika tidak memanfaatkanya. 

3- Si AAA mempunyai sifat yang terlalu pentingkan diri sendiri dan tidak bertanggungjawab. Buktinya, die sanggup mengunakan duit membayar pengajian untuk membeli "gadget's". Die juga mempunyai sifat hipokrit di mana die mengzahirkan keislaman tetapi di dalam masa yang sama die membuat kemungkaran. 

4- Tidak. Ini kerana die sanggup mengeluarkan kata-kata kesat atas kesalahan yang die lakukan. walaupun hakikatnya die mengatakan hanya untuk bersuka ria dan memeriahkan keadaan di laman sesawang facebook tetapi die harus ingat bahawa "niat tidak menghalalkan cara". Salah tetap salah. 

p/s : be observed but not take it granted. 


No comments:

Post a Comment